Många engagerade i årets Money Week
12-18 mars var drygt 130 länder i världen engagerade i Money Week, vars syfte är att rikta fokus mot barn, unga och deras kunskaper i privatekonomi. Runtom i Sverige anordnade banker, myndigheter och organisationer olika typer av aktiviteter under veckan.
Föreläsningar av bankpersonal om privatekonomi för elever i olika åldrar, studiebesök på bankkontor, workshops för ungdomar och daglig chatt om privatekonomi med bankernas privatekonomer i Expressen är några exempel på aktiviteter.
- På bara några år har Money Week växt och engagerar allt fler. Flera av våra medlemmar har hela året ett starkt engagemang för barn och unga och privatekonomi men nu är det tydligt att alla kraftsamlar lite extra under Money Week, säger Anders Dölling, ansvarig för konsumentfrågor på Bankföreningen.
En nyhet detta år var Bankföreningens och bankernas satsning på Money Quiz för svenska högstadieelever. Det är en europeisk frågetävling för ungdomar mellan 13 och 15 år som genomförs med hjälp av mobiltelefon eller dator, och där man tävlar klassvis eller enskilt. Frågorna handlar om privatekonomi, matematik, cybersäkerhet och samhällskunskap. 45 klasser från hela Sverige deltog, från Storuman i norr till Eslöv i söder.
Representanter för vinnarna får en resa till Bryssel i maj, då vinnarklasserna från 30 länder möts i den europeiska finalen.
Bankfokus NR 1 • MARS 2 0 1 8