Bankfokus Nr 1, 2018

Oanade möjligheter –ska inspirera fler till digitala tjänster

Den digitala utvecklingen går snabbt och har blivit en naturlig del av vår vardag. Men fortfarande står många människor utanför centrala digitala tjänster. I slutet av februari lanserade Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund informationssatsningen Oanade möjligheter, som ska ge information och inspirera fler att använda digitala tjänster.

   Allt fler människor har i dag en smart mobil, använder internet och sociala medier för att söka och få information, umgås och hålla kontakt med varandra. Vi kan idag utföra vardagssaker var som helst och när som helst, få kontakt med myndigheter och företag, beställa varor och mediciner, deklarera och betala.

Men det finns också många som inte tagit steget fullt ut in i den digitala världen. Ett område som en del fortfarande anser vara svårt och krångligt är digitala banktjänster. I dag står nästan 1 miljon människor i Sverige utanför centrala digitala tjänster, som exempelvis BankID och Swish. Tjänster som inte bara underlättar bankärenden utan också förenklar vardagen, till exempel i kontakten med Försäkringskassan, apotek eller att enkelt betala utan kontanter.

Ny webbplats

För att motivera fler människor att ta steget in i den nya digitala världen har Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund tagit initiativ till en gemensam informationssatsning: Oanade möjligheter. I slutet av februari lanserades en ny webbplats www.oanade-mojligheter.se, som är en samlingsplats för bankneutral information om hur olika banktjänster underlättar i vardagen, till exempel BankID och Swish. Oanade möjligheter ger svar till den som funderar på digitala tjänster och undrar över hur det fungerar och vad som gäller säkerhet. Det är också ett stöd för privatpersoner, föreningar eller bankanställda som vill visa och förklara för någon annan.

En som tagit steget in i den digitala världen är Irene Falk, 72 år.

Varför använder du mobilt BankID?
För att det förenklar. Jag kan från mobilen göra alla typer av vardagssaker och ärenden. Oftast betalar jag räkningar eller gör överföringar, men ibland kollar jag även mina fonder och handlar på nätet. Dessutom bor vi utomlands delar av året och då är det väldigt smidigt att kunna använda mobilen för att skicka pengar till barnbarnen när de till exempel fyller år.

Hur gjorde du för att komma igång?
Det började med att jag var tvungen att skaffa en ny mobiltelefon och lära mig den. Sedan visade mina barn och barnbarn mig hur jag skulle koppla upp mig. De var trötta på att jag inte hade Swish och lärde mig hur smidigt det faktiskt är. Jag är ganska ointresserad av teknik generellt men älskar när man hittar något som både underlättar och är enkelt. Man behöver ju inte förstå hur själva tekniken fungerar utan det räcker att veta det mest grundläggande.

Bekymrar du dig för att något kan gå snett?
Egentligen inte. Det man vet är att man ska vara försiktig med sina koder och aldrig öppna länkar i mejl och så. Det jag däremot kan tänka på ibland är att man är väldigt beroende av sin mobiltelefon så den vill man absolut inte bli av med.

Gör du flest ärenden i mobilen eller på datorn?
Mobilen definitivt! Men det är bara för att jag reser så mycket och vill kolla nyheterna och Facebook ofta.

 

 

Bankfokus NR 1 • MARS 2 0 1 8