BANKMÖTET 2017: Bästa digitala tjänsten?
Maria Johansson, Allmänna Reklamationsnämnden
Vilken är den bästa digitala tjänsten?
- Det måste vara Swish – mycket praktiskt när man handlar på blocket.
Bästa digitala tjänsten inom din yrkesram?
- Vi har numera webbanmälan så du kan anmäla ditt ärende direkt digitalt.
Vilken app använder du mest själv?
- Oj, det måste vara Instagram!
Camilla Edwardsson, Swedbank
Vilken är din favoritapp?
- Den heter Waze. Jag är en dålig bilförare med dåligt lokalsinne så jag behöver den när jag ska köra någonstans.
Vad är det för app?
- Det är en app som hjälper en navigera förbi köerna, det är bra för en sådan som jag, som är tidsoptimist.
Gunnar Hökmark, Europaparlamentet
Vilken är den bästa digitala tjänsten?
- Det är nog internetbanken. När det gäller att spara tid och underlätta. Det är klart, tjänster för resebokningar och nyhetsförmedling är också bra, men just när det gäller professionellt återkommande nytta är det nog ändå internetbanken.
Vilken app använder du mest?
- Det är nog Twitter – för att se om någon skrivit något om mig.
Mårten Blix, Institutet för Näringslivsforskning
Vilken digitala tjänst har revolutionerat ditt liv?
- Jag använder Swish precis som många andra.
Vilken digitala tjänst tror du kommer revolutionera flest människors liv framöver?
- Sådant som gör det enkelt för människor, en innovation som tar bort friktioner och skapar integrering mellan olika typer av tjänster. Är det exempelvis en finansiell tjänst så är det en tjänst som erbjuder andra tjänster också. Olika delar som kommer integreras mer.
Pär Holmbäck Adelwald, Riksgälden
Vilken digitala tjänst har påverkat ditt liv mest?
- Om jag svarar att digitaliseringen är överskattad – är det fel svar?
Någon tjänst borde väl ha påverkan på ditt liv?
- I så fall får jag svara Spotify. Där kan jag lyssna på Wagner 24 timmar om dygnet!
Bankfokus NR 4 • DECEMBER 2 0 1 7