Banksäkerhet

Banksäkerhet - för dig som bankkund

Både banken och du som kund har ett ansvar för att personlig information inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras.

Det är viktigt att du som bankkund vet hur du kan skydda dig. Kontakta gärna banken om du har frågor om säkerhet.

Viktiga råd och tips för dig som bankkund:

  • Använd bankens säkerhetslösningar.

  • Lämna inte ifrån dig din e-legitimation, till exempel BankID, till någon annan.

  • Använd inte ditt BankID på uppmaning av någon annan, såvida du inte själv har tagit kontakten och känner dig säker på att du har kommit rätt. Kontrollera vad det står att du loggar in till/signerar i BankID-appen. Om det inte överensstämmer med vad du tänkt göra så avbryt.

  • Lämna inte ut personliga uppgifter och koder via telefon, e-post eller över internet om du inte med säkerhet vet vem du har att göra med. Bedragare påstår sig ofta ringa från banken, polisen, med flera. Banken och polisen ber aldrig någon att lämna ut sina säkerhetskoder till säkerhetsdosa eller svarskoder och frågar aldrig efter dina kund- och kortuppgifter.

  • Lämna inte ut kort och koder till någon som kommer hem till dig. Det är dina personliga handlingar och ska aldrig användas av andra.

  • Låter ett erbjudande på internet för bra för att vara sant är det ofta så.

  • Använd brandväggar och antispion- och antivirusprogram på din dator för att skydda dig. Uppdatera dem regelbundet.

  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom de kan ”smitta” datorn med virus och trojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.

  • En bra förebyggande åtgärd är att anmäla sig till Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring”. När spärren är aktiverad godkänns bara adressändringar som görs med e-legitimation, till exempel BankID. Anmäl dig till den så minskar du risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och identitetsstöld.

 

Säkra banklösningar

Att använda internet för att utföra bankärenden är smidigt och säkert. Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för alla sina tjänster. Banker gör kontinuerliga tester och uppdateringar av sina system och utvecklar ständigt sina säkerhetslösningar för att se till att systemen har god informationssäkerhet. När du använder internet- och mobilbank är informationsöverföringen mellan bankens system och din enhet - dator, surfplatta eller mobiltelefon - krypterad.

Men det räcker inte med att bankens system är säkra. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det att även du som kund hjälper till och skyddar dina uppgifter och använder bankens säkerhetslösningar på avsett sätt. Betrakta din digitala enhet som du använder för bankaffärer som en värdehandling, värd samma omsorg och försiktighet som din plånbok, ditt pass eller dina nycklar.

Många banker erbjuder mobila banktjänster som kan användas från till exempel mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda de mobila tjänsterna behövs ofta ett särskilt program i form av en så kallad app som laddas ner och installeras på den mobila enheten. I princip gäller samma råd för säkerheten som vid användning av internetbankens tjänster. Den mobila enheten har ett operativsystem som bör hållas uppdaterat och även appar ska uppdateras för att minska riskerna för att drabbas av virus och trojaner.