Banksäkerhet

Stoppa bedragaren

Det krävs gemensamma krafter för att stoppa bedrägerier. Därför har Svenska Bankföreningen och SSF Stöldskyddsföreningen tillsammans med ett par seniororganisationer tagit fram ett informationsblad ”Stoppa bedragaren”. Bladet har klisterdekaler som kan fästas till exempel på telefonen eller dörren, som en påminnelse om att inte lämna ut personliga uppgifter.

Bedrägerierna har ökat de senaste åren. En bedragare kan till exempel påstå sig vara banktjänstemän, polis eller läkare och använder sig på så sätt av social manipulation och människors tilltro till auktoriteter för att lura till sig egen ekonomisk vinning. I regel sker bedrägerierna via telefonsamtal eller fysiska besök i bostaden.

Bedragarna, som blir alltmer skickliga, utnyttjar människors vänlighet och okunskap om hur bedrägerierna går till. Eftersom bedragarna använder skrämseltaktik för att skapa rädsla, till exempel att en anhörig har råkat illa ut eller att kontot håller på att tömmas, är det svårt att förebygga dessa brott. Det är lätt att handla i panik och inte tänka klart när man blir rädd. 

Svenska Bankföreningen och SSF Stöldskyddsföreningen har tillsammans med ett par seniororganisationer tagit fram informationsbladet  ”Stoppa bedragaren” med råd om hur man ska hantera oväntade samtal eller besök för att minska risken att bli bedragen. 

Informationsbladet har klisterdekaler som kan fästas på mobiltelefon, vanliga telefon och ytterdörr som en påminnelse om att inte lämna ut personliga uppgifter i den stressade situationen.  

Informationsbladet innehåller tips för att minska risken att bli lurad:

• Lämna aldrig ut dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till någon på deras begäran.
• Logga aldrig in med BankID på uppmaning från någon annan.
• Kontakta omedelbart din bank om du tror du blivit lurad.
• Släpp inte in någon oanmäld i bostaden.
• Polisanmäl alltid om du upplever att någon ringt upp dig och försöker lura dig.