Tambur - ny tjänst som förenklar vid bostadsaffärer
Den 12 april lanserade UC, åtta bolånebanker, Svenska Bankföreningen och mäklarorganisationerna den nya tjänsten Tambur. Syftet är att förenkla och effektivisera tillträdesprocessen för såväl köpare och säljare som mäklare när det gäller administration och kommunikation i samband med bostadsköp.
Tambur är en digital tillträdesportal som samlar den information som behövs för att mäklare och banker kan genomföra en bostadsaffär. Med Tambur förväntas bland annat antalet telefonsamtal och e-post minimeras.
- Alla som har gjort en bostadsaffär vet att det är en hel del dokumentation och processer som parterna ska ta sig igenom innan allt är klart. För ett par år sedan väcktes en idé i Bankföreningen om att utveckla en lösning för att förenkla och digitalisera detta flöde, säger Henrik Bergman, biträdande avdelningschef för finansiell infrastruktur på Bankföreningen och ansvarig för bankgemensamma projekt.
Tambur är resultatet av ett samarbete mellan UC, åtta bolånebanker, Svenska Bankföreningen, Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet. De åtta bankerna som ingår i Tambur är Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB, Skandiabanken och Swedbank.
Tillträdesportalen Tambur är idag tillgänglig för alla registrerade handläggare och mäklarassistenter hos alla mäklare och bolånebanker i Sverige.